fbpx
Datum: 15 jul, 2019

Blogpost: vrouwen in sales

“Ik denk niet dat onze mannelijke collega’s per se iets beter doen, maar wel dat ze het anders doen.”

 

Je hoort het vaak genoeg, sales is een mannenwereld. Ook een klant kan nog wel eens verbaasd opkijken als er opeens een vrouw aan de deur staat om iets te verkopen. Maar betekent dat dan ook dat mannen beter zijn?

Je ziet inderdaad vaker mannen in de sales werken dan vrouwen. Dat wil echter niet zeggen dat de vrouwen in dit werkveld onderdoen voor de mannen. Qua doelstellingen, persoonlijke ontwikkeling en behaalde promoties doen vrouwen ondanks de kleinere aantallen het niet slechter dan de mannen. Dat bleek wel toen we twee vrouwelijke collega’s bij Brand Solutions (Stephanie & Daisy) interviewden. Stephanie: ““Het is echt niet zo dat je als vrouw niet zou kunnen verkopen, dat zijn echt alleen maar vooroordelen.”

Wat wel opvalt is dat vrouwen toch vaak op een andere manier verkopen dan mannen. De klant heeft hier vaak ook zo zijn/haar vooroordelen over. Stephanie: “Ik denk dat mensen toch wel sneller denken dat mannen wat harder zijn en vrouwen zachtaardig, en dat men makkelijker ‘nee’ durft te zeggen tegen vrouwen.” Daisy: “Ze durven gewoon wat meer bij ons, bijvoorbeeld durven zeggen “dat gaan we even niet doen”. Dan is het aan ons om het tegendeel te bewijzen en om op onze strepen te staan en dat we “het even lekker wel gaan doen.”

Uit eigen ervaring, lijken vrouwen toch vaker met meer empathie te verkopen. Ze luisteren naar de klant en zoeken overeenkomsten die wel of niet met het product te maken hebben om een band te creëren op basis waarvan de sale kan worden gemaakt. Daisy: “Mannen zijn sowieso iets harder, ze zijn veel meer bezig met de verkoop. Vrouwen daarentegen zijn vaak in eerste instantie wat meer bezig om leuk gevonden te worden en een band te scheppen, in mijn ervaring, om daarna pas echt ‘toe te slaan’. Ik ben ervan overtuigd dat vrouwen meer bonden met mensen en oprechte interesse tonen in een persoon”.

De verkooptechniek blijft echter natuurlijk wel afhangen van de persoon zelf, er zijn genoeg mannen die wel via de bonding verkopen en genoeg vrouwen die alleen maar op basis van informatie geven over het product verkopen. Beide technieken werken even goed, zolang de verkooptechniek maar bij je past. Vaak helpt het enorm om collega’s met verschillende tactieken en specialisaties in één team te hebben, dan zie je dat mensen kleine dingen van elkaar overnemen om nog beter te worden en op deze manier van elkaar kunnen leren.

Maar wat heeft dit werk de dames opgeleverd? Daisy geeft aan dat het haar heeft geleerd zich bewust te zijn hoe zij zichzelf presenteert, hoe zij zichzelf opstelt tegenover anderen en op sociale vlake veel sterker is geworden. Aan de hand van de kernwaarde proactiviteit geeft Stephanie aan dat ze heeft geleerd dat als er iets mis gaat, ze zelf kan kiezen om hier iets aan te doen. “Je kunt er daadwerkelijk iets aan doen, of je kunt het makkelijker loslaten.” Onze collega’s zijn dankzij dit werk veel zelfverzekerder geworden op sociaal gebied en het heeft hen geholpen om te werken in hun cirkel van invloed en daarbij het maken van keuzes.  

Conclusie: het enige probleem met vrouwen in de sales is dus dat het er te weinig zijn. Ben jij vrouw en wil je hier verandering inbrengen, meld je dan aan via onderstaande link. Zoals Stephanie en Daisy in heel wijze woorden zeiden: “als wij het kunnen, dan kan jij het ook. Gewoon doen dus!”

Wil jij meer over ons te weten komen?