fbpx
Datum: 25 jul, 2019

Vooroordelen over saleswerk

Ze lichten oude vrouwtjes op, ze zijn irritant en hebben ongelofelijk gladde praatjes. Straatverkopers. Althans, dat is het algemene beeld dat men heeft over straatverkopers. Als je in de sales hebt gewerkt of werkt dan heb je dit ongetwijfeld wel eens gehoord. Maar kloppen deze vooroordelen?

Nou kort gezegd, nee. Ja, er zijn helaas mensen die van oplichten hun beroep hebben gemaakt of mensen die met allerlei trucjes iemand een abonnement willen aansmeren. Deze mensen representeren (gelukkig) niet alle straat- en deur aan deur verkopers. Wij zetten de vooroordelen voor je op een rijtje en vragen aan onze doorgewinterde deur aan deur verkopers Bas en Ivan hoe zij dit ervaren.

  

“Verkopers zijn irritant en vallen mensen lastig”

 Ivan: “Ik kan de vooroordelen heel goed begrijpen, dit is alleen niet het beeld van hoe verkopers zijn. Dit is het beeld van slechte verkopers.” Irritatie blijft natuurlijk subjectief, maar over het algemeen worden daadwerkelijke gesprekken niet als irritant ervaren. Bij deur tot deur verkoop hebben mensen altijd zelf de keuze of ze met jou in gesprek gaan.

 Daarbij zijn er natuurlijk een hoop regels die op landelijk niveau bepaald zijn en door elk salesbedrijf moeten worden nagevolgd. Een heel belangrijk punt daarin is dat je, uiteraard, altijd beleefd blijft. Daarnaast worden de verhalen dat je vaak binnen uitgenodigd wordt voor een kop koffie, nou nooit in het daglicht gezet.  Bas: “Inderdaad, mensen zullen je altijd als wat irritant beschouwen als ze de deur opendoen, maar dat kan je binnen een vingerknip weer omdraaien als je maar gewoon je kaarten juist speelt. Als je een beetje lekker kan praten, dan ben je helemaal niet irritant, dan ben je juist gezellig.” Je maakt vaak ook nog eens de gekste dingen mee en neemt een hele hoop mensenkennis weer met je mee na een werkdag.  

 

“Verkopers moeten in barre weersomstandigheden werken”

 Deur aan deur verkoop blijft werk dat je buiten doet, dus ben je afhankelijk van de weergoden. Dat betekent echter niet dat je altijd staat te bevriezen of helemaal doorweekt bij je eerste deur aankomt. Als het hard regent wordt er natuurlijk gezocht naar plekken waar je overdekt kan lopen en mensen zijn ook zeker niet te beroerd om jou een verwarmend kopje koffie aan te bieden als je dan toch door een regenbui wordt verrast. Vanuit kantoor wordt er zoveel mogelijk geregeld om te zorgen dat jij een fijne dag hebt en je alleen maar hoeft te focussen op het belangrijkste: een leuke werkdag beleven!

Je krijgt de juiste kleding voor alle weersomstandigheden: warme winterjassen met capuchon of juist een lekker polootje in de zomer – waarbij je ook nog eens die tanlines bij kan laten kleuren. Onze verkopers lijken er in ieder geval niet zo zwaar aan te tillen. Ivan: “Het grootste gedeelte van het jaar is het gewoon chill weer. Soms sneeuwt het dan inderdaad, nouja dan doe je handschoenen aan en een muts op.”

 

“Verkopers moeten strenge targets halen”

Dit verschilt per salesbedrijf. Bij Brand Solutions wordt er gewerkt met persoonlijke doelstellingen, die je dus zelf bepaalt. Ivan: “Doelstellingen zet je zelf op, op basis van je eigen kunnen en ervaring. Haal je je deze doelstelling niet? Geen man over boord!  Samen met jou kijken we hoe je deze volgende keer wél kan halen. Een target is iets dat je wordt opgelegd, dat vind ik persoonlijk een heel negatieve motivatie. Je bent dan niet aan het werk om een leuke dag te hebben, maar om in ieder geval geen gezeik achteraf te krijgen van kantoor.”

Daarbij word je gecoacht op het niveau waarop je op dat moment zit. Je wordt beoordeeld op je houding (niet naar je resultaat) en er wordt gekeken wat er gedaan kan worden om jou oprecht beter te maken. Wil je een leidinggevende functie bereiken? Natuurlijk moet je wel een bepaald gemiddelde kunnen hanteren. Persoonlijke ontwikkeling is altijd het startpunt en scores zouden dan een natuurlijk resultaat daarvan moeten zijn. Bas: “Door juist doelgericht bezig te zijn met je eigen ontwikkeling stel je je eigen targets, wat ervoor zorgt dat je jezelf precies genoeg uitdaagt. Je hoeft dan niet op je tenen te lopen, maar je vraagt wel het uiterste van jezelf. Dat zorgt denk ik voor het beste resultaat, zolang je het zelf écht wil.”

 

“Verkopers gebruiken trucjes en lichten mensen op”

Ivan: “Dat is hetzelfde als zeggen dat alle hardlopers drugs gebruiken om harder te rennen, dat is alleen in de slechte gevallen waar. Goede mensen doen het gewoon op een nette manier en maken mensen blij. Als jij ziet dat je iemand blij hebt gemaakt… er is echt geen beter gevoel dan dat.”

Zoals al eerder aangegeven in het artikel en door Ivan, zijn er helaas mensen die dit wel op deze manier doen. Door negatieve ervaringen met zo’n verkoper hebben en verspreiden mensen vaak een algeheel negatief beeld over verkopers. Er zijn strenge regels opgesteld om de klant te beschermen tegen zulke taferelen.

Bij Brand Solutions leren wij jou een pitch die al deze regels toepast en naleeft, zodat de klant nooit kan tekenen voor een abonnement waarvan alle voorwaarden niet duidelijk zijn – en het belangrijkste, waar de klant niet blij mee is. Slinkse trucjes laten wij niet toe in onze werkwijze. Bas: “Wij werken natuurlijk vanuit een visie waarbij we eerlijk zijn tegen mensen en waarbij we mensen blij willen maken. Ik denk dat dit de tendens van je gesprek bepaalt. Als jij dan naar aanleiding van het gesprek dat je hebt gehad met mensen op de juiste manier op hun behoeftes inspeelt, zijn mensen blij met hun aankoop en heb jij je werk gewoon goed gedaan. Hier zijn geen sluwe trucjes voor nodig.”

 

“Saleswerk betaalt goed”

Dit is vaak het enige positieve vooroordeel dat men hoort over saleswerk, maar dit moet ook wel een beetje genuanceerd worden. Bas: “Klopt. The sky is the limit, het is maar net hoe ver je zelf wilt en kunt gaan. Ik denk dat een ondergrensje van €100 tot €150 euro op een werkdag voor iedereen mogelijk is als de juiste intentie aanwezig is.”

Er wordt gewerkt met een bonussysteem dat zich baseert op jouw eigen kunde. Naast je (minimum) basisloon, kun je jouw eigen salaris bepalen door bonussen binnen te slepen of hogerop te klimmen in je (leidinggevende)functie. 

Als jij er hard aan werkt om beter te worden, dan kun je naast heel veel leren ook echt lekker gaan verdienen. Je hebt dit echter zelf in de hand. Ivan: “Saleswerk is een tijdsinvestering. In jouw eerste paar dagen zul je niet meteen topscores halen, dit moet je ook niet verwachten. Maar ik weet zeker dat als je een goede inzet toont, dat je dan binnen een paar weken echt wel 200 euro op een dag kunt verdienen.”

 

 

We kunnen concluderen dat verkopen een echte topsport is en het vooral draait om de juiste intentie, inzet en mensen oprecht blij willen maken. Wil jij leren hoe je een topverkoper wordt en wil jij weten of je uit het juiste hout bent gesneden? Meld je dan aan voor een kennismaking bij ons!

 

Wil jij meer over ons te weten komen?