fbpx

Wat Jij kun Leren van een Verkoper

Datum: 14 feb, 2019

Elk jaar kiezen veel jong volwassenen voor een (bij)baan in de verkoop. Hoe dat kan? Deze jong volwassenen zijn bezig met hun eigen ontwikkeling en leggen de basis van een succesvolle toekomst. We vroegen een verkoper wat hij heeft geleerd tijdens zijn loopbaan en welke levensinzichten hem nu verder helpen in zijn succesvolle carrière. Hij deelt deze vier inzichten:

Inzicht 1. Stel jezelf doelen en haal deze ook daadwerkelijk

Veel mensen stellen zichzelf liever geen doelen omdat ze bang zijn om te falen. Het is makkelijker om binnen je comfortzone te blijven en alleen maar dingen te doen die veilig aanvoelen. En als het even niet lukt? Dan ligt het niet aan henzelf maar aan iets waar ze zelf geen invloed op hebben.

Verkopers stellen ambitieuze doelen en doen er alles aan om die daadwerkelijk te halen. Lukt het even niet? Een verkoper laat zich nooit uit het veld slaan en zoekt naar de oplossing totdat het wel lukt. En laat deze denkwijze nou net de mindset zijn van succesvolle ondernemers.

Inzicht 2. Werk vanuit de klantbehoefte in plaats van het product

Verkopers stellen goede vragen aan klanten zodat ze precies weten waarmee zij iemand kunnen helpen. Want als je weet wat de klant leuk vindt, dan weet je toch ook wat de klant wil kopen?

Meeste mensen denken echter dat verkopers een product verkopen en gaan voor hun eigenbelang in plaats van het belang van de klant.

Inzicht 3. Ruil prestaties om voor geld in plaats van tijd

De meeste mensen zijn gewend om hun tijd om te ruilen voor geld. Ze werken 8 uur en verwachten voor die 8 uur een bepaald bedrag te ontvangen. En als je goed nadenkt over het principe “geld voor tijd” dan is het eigenlijk best gek. Want als jouw baas meer geld verdient door jouw extra inzet, dan mag je daar toch iets van terug zien?

Verkopers daarentegen houden van het principe “geld voor prestatie”. Want als ze het goed doen, willen ze ook meer verdienen. Daarnaast genieten ze veel vrijheid om zelf hun werk in te richten, omdat ze niet op tijd worden afgerekend.

Inzicht 4. Verkopen leer je niet in de schoolbanken, maar door het te doen

Dit is misschien wel het belangrijkste inzicht. Wanneer je de theorie leest lijkt het zo makkelijk, maar het leukste vindt juist plaats in de praktijk. Want daar kun je daadwerkelijk testen wat voor jou goed werkt. En de kick die het geeft wanneer je met nieuw vergaarde kennis een sale maakt, die is niet te beschrijven.

Bij ons krijgen jong volwassenen de mogelijkheid om te werken aan hun toekomst en de mindset te kweken voor een succesvolle carrière – en dat tegen een erg goed salaris. Daarnaast krijgen verkopers bij ons veel vrijheid. Zo werken bijvoorbeeld drie van onze collega’s op dit moment op onze vestiging op Bali. Benieuwd geworden hoe Brand Solutions een bijdrage kan leveren aan jouw ontwikkeling?

Benieuwd geworden wat wij voor jou kunnen betekenen?