Hoe verkoop ik een product
Veel verkopers maken vaak één denkfout. Namelijk dat klanten die ze benaderen rationele, bewuste en doordachte beslissingen nemen. De realiteit en praktijk is echter anders. Een groot deel van ons menselijke gedrag wordt aangestuurd door het oudste deel van ons brein. En veel dagelijkse beslissingen worden aangestuurd vanuit dit oerbrein zonder dat je hier bewust van bent. Zo ook aankoopbeslissingen. In dit artikel staan we stil bij het fenomeen verkopen op basis van emotie en bij de vraag: “Hoe verkoop ik een product?”
Behoefte bepalen
Voordat je start met het verkoopverhaal van jouw product, is het belangrijk om te weten welk verkoopverhaal het beste zal aanslaan bij de potentiële klant. Dit verhaal kun je kun je vormen in de verkoopfase “Behoefte bepalen”. Deze fase komt dus voor de “Behoefte invulling”. De behoefte bepaling is het belangrijkste deel van het verkoopgesprek. Want wie niet weet waar een klant behoefte aan heeft, weet ook niet waarom het eigen product of dienst afgenomen dient te worden.
Hoe bepaal ik goed de klantbehoefte?
Allereerst is het van belang om te realiseren dat het niet om jouw product gaat in een verkoopgesprek. Doorgaans zal jouw doelgroep in het begin niet geïnteresseerd zijn in jouw verkoopverhaal over hoe goed het product is. En toch proberen meeste verkopers vanaf het begin van het gesprek de klant al te sturen richting het product dat ze verkopen. Zorg ervoor dat jij als ervaren verkoper dit nooit doet. Dit wordt door meeste klanten juist als opdringerig en irritant bevonden. Mensen voelen opdringerig verkopen goed aan en zullen vanwege dit gevoel niet een nieuw product bij jou aanschaffen.
Hoe dan wel?
De beste tip is om altijd een verkoopgesprek te starten zonder verkoopmotief. Laat zien aan de klant dat jij geïnteresseerd bent in hun verhaal. Wanneer je merkt dat een klant ergens emotioneel over praat, dien je door te vragen over dit onderwerp. Denk hierbij aan vragen zoals:
- Wat vind je hiervan?
- Hoe ervaar jij dit?
- Wat is jouw mening hierover?
Door bovenstaande open vragen te stellen, naar aanleiding van een emotionele klantreactie, zorg je ervoor dat klanten fanatieker worden in hun reactie.
Een goed voorbeeld uit de praktijk
Een klant geeft aan erg blij te zijn met de recentelijke geboorte van zijn eerste kind. Als verkoper ben je slim wanneer je vragen stelt zoals:
- Hoe ervaar jij het ouderschap? –
- Wat maakt jou het meest gelukkig als beginnend ouder?
- Waarom wou je graag vader worden?
Deze vragen kunnen ervoor zorgen dat je de klant beter leert begrijpen en dat de klantbehoefte sterk naar voren. Deze klantbehoefte kun je vervolgens weer gebruiken om een sterk verkoopverhaal vorm te geven die aansluit op het verhaal dat de klant met jou heeft gedeeld.
Hoe verkoop ik een product
Veel verkopers denken dat menselijk gedrag met rationele impulsen te beïnvloeden is. Maar de werkelijkheid zegt ons iets anders. Want met logische argumenten vraag je van klanten om een rationele keuze te maken. Terwijl aankoopbeslissingen op basis van emotie, en niet zozeer op basis van rationele keuzes, worden gemaakt. En wellicht trek je voorgaande statement in twijfel omdat jij denkt dat jijzelf niet zo in elkaar steekt. Maar bedenk wel: aankoopbeslissingen worden door klanten gerechtvaardigd met cijfers en argumenten, klanten win je daarentegen met emotie.
Wil je meer leren over verkopen? Volg ons dan op social media of ga bij ons werken en meld je aan voor een kennismaking.
Word jij onze nieuwe collega?
Zelfstandig Verkoper (24-40 uur)
Ben jij op zoek naar een opdracht waar geen dag hetzelfde is? Kun jij goed omgaan met de vrijheid om zelf je dagen in te delen? Wil jij graag doorgroeien en vind je persoonlijke ontwikkeling net zo belangrijk als wij? Dan zijn wij op zoek naar jou.
Op dit moment hebben we twee openstaande plaatsen
Commercieel adviseur (Parttime)
Weinig tot geen verkoopervaring? Bij ons is dat geen probleem! Ben jij iemand die sowieso twee keer per week kan werken en wil jij jezelf ontwikkelen? Dan zijn wij op zoek naar jou.
Binnen een week kun je bij ons aan de slag. Ideaal te combineren met een drukke agenda.
Op dit moment hebben we drie openstaande plaatsen.
Junior People Manager (24 tot 40 uur)
Voor onze vestigingen in Leeuwarden en Groningen zijn wij op zoek naar People Managers. Als Junior People Manager houd jij je bezig met de ontwikkeling van onze collega’s. Heb je veel ervaring in verkoop en kun jij onze collega's beter maken?
Op dit moment hebben we twee openstaande plaatsen
Groningen
Westerkade 16-4
9718AS, Groningen
T: 06 40046489
E: groningen@brand-solutions.nl
Leeuwarden
Nieuwstad 30
8911CT, Leeuwarden
T: 06 40046489
E: leeuwarden@brand-solutions.nl
Stadskanaal
Semskade 74
9503 RC, Stadskanaal
T: 06 40046489
E: groningen@brand-solutions.nl
Amersfoort
Stadsring 115
3817 AX, Amersfoort
T: 06 40046489
E: amersfoort@brand-solutions.nl
Wat is vereist
Ervaring in sales;
Een groot empathisch vermogen voor het kunnen inleven in jouw collega’s en het kunnen vertalen en achterhalen van eventuele struikelblokken;
Je hebt het in je om het beste uit anderen te halen en je wilt onze collega's beter maken;
Je hebt de juiste drive om collega’s te kunnen motiveren en stimuleren en je kunt intrinsieke motivatie(s) achterhalen;
De mentaliteit om te zorgen voor een professionele werksfeer op kantoor en je bent in bezit van leidinggevende eigenschappen en voelt de verantwoordelijkheid hiervoor;
Analytisch vermogen om te zien waar eventuele (noodzakelijke) veranderingen moeten worden doorgevoerd
75%
Je bent er bijna! Hoe kunnen we contact met je opnemen? We nemen dan binnen twee werkdagen contact met je op om een kennismaking in te plannen bij ons op kantoor.
Waarom jij bij ons wilt werken?
Bij ons krijg je:
Een eigen e-Learning programma. Je wilt investeren in de lange termijn door nieuwe vaardigheden en kennis aan te leren waardoor je bij ons groeit als persoon;
Volop doorgroeimogelijkheden. Zo kun je van fieldmarketeer doorgroeien naar een managementrol of recruitment consultant.
Onvergetelijke (en vaak erg gezellige) ervaringen. Zo hadden wij in 2019 een tijdelijke vestiging op Bali. I.v.m. corona nu niet.
Bovengemiddelde verdiensten. Je krijgt bovenop je vaste loon een bonus naar prestatie. Bij fulltime werken kan je loon oplopen tot €4679,- per maand.
Parttime of fulltime werken bij ons is makkelijk te combineren met een drukke agenda. Wij zijn erg flexibel. (Werkdagen zijn van 10:00 tot 18:00)
Start hier een stap voorwaarts in jouw carrière
Vacature
Wij bij Brand Solutions geloven in het nieuwe werken waarbij we slimmer, efficiënter en effectiever gebruik maken van nieuwe technologieën. Dit maakt het mogelijk dat jij namens ons over heel de wereld kan werken. Februari 2019 sturen wij onze eerste groep collega’s op werkvakantie naar Bali. Van daaruit kun jij Nederlandse ondernemers telefonisch benaderen namens de grootste en bekendste zoekmachine van de wereld. Je krijgt de titel Sales Profesional en met je natuurlijke charme weet je snel vertrouwen te creëren en help je zo de klant aan het afnemen van zoekmachinediensten.