Of je nou je baan bent verloren of gaat afstuderen en moet beginnen aan het sollicitatieproces, je gaat een arbeidsmarkt op met veel concurrentie. Het is dan ook belangrijker dan ooit om jezelf te leren onderscheiden zodat jij die ene leuke baan toch weet te krijgen. Als je leert hoe je jezelf kan verkopen dan zal jij er altijd uitspringen voor een werkgever. Om je op weg te helpen komen in dit artikel een aantal tips voorbij. Wil je het liever luisteren? Klik dan hier voor de podcast.
Regie nemen en toegevoegde waarde bieden
Het belangrijkste van een goed sollicitatiegesprek is dat je leert hoe je het naar je toetrekt. Jij moet de regie krijgen zodat jouw sollicitatiegesprek niet afhangt van de omstandigheden, maar van jouw eigen overtuiging en inzet. Onthoud dat je niet om een baan komt vragen maar dat je juist iets komt toevoegen aan het bedrijf. Je moet dus niet jezelf centraal willen stellen als het product wat jij komt leveren. Het werkt een stuk beter als jij kan uitleggen hoe jij een toevoeging zal zijn aan die specifieke organisatie. Je kan dit al heel praktisch toepassen in je sollicitatiebrief. Wij zien vaak zelf 80% van de sollicitanten beginnen met: “Ik zag jullie vacature voorbijkomen…”. Dit is niet alleen afgezaagd, maar ook heel onpersoonlijk. Door in je sollicitatiebrief al te benoemen wat jou zo aansprak in de vacature maak je het al een stuk persoonlijker en laat je ook zien waarom jij een toevoeging denkt te zijn.
Stel de organisatie, niet jezelf, centraal
Te vaak vertellen mensen alleen maar waar ze heel goed zijn, maar weten ze niet wat ze daar nou precies mee willen zeggen. Klinkt misschien een beetje vaag, maar stel jij vertelt elke werkgever dat eerlijkheid jouw sterkste kwaliteit is, wat bedoel je daar dan precies mee? Bedoel je dan dat je geen geld uit de kas zal stelen of bedoel je dan dat je altijd eerlijke kritiek levert. Door van tevoren onderzoek te doen naar wat een bedrijf doet, waar het voor staat en daarnaast in het sollicitatiegesprek vragen te stellen, kom jij niet alleen heel geïnteresseerd over, maar heb jij ook alle informatie om jezelf goed te kunnen verkopen. Stel je weet dan dat een bedrijf het belangrijk vindt dat er transparantie is tussen managers en werknemers, dan kan jij jouw eerlijkheid daaraan koppelen. Daarmee onderbouw jij jouw kwaliteit en bied je meteen toegevoegde waarde.
Bereid je voor en wees jezelf
Een goed sollicitatiegesprek voeren lukt vaak pas wanneer je het vaak gedaan hebt of als een verkoopfunctie hebt of hebt gehad. Voor alle anderen geldt oefenen en nog eens oefenen. Zorg er in ieder geval altijd voor dat je jezelf goed voorbereidt, kijk op de website van een bedrijf, op hun socials, doe je research. Als jij weet te benoemen waar een bedrijf voor staat, wat hun visie is, en jouw kwaliteiten daaraan koppelen dan is dat ontzettend sterk. Misschien wat afgezaagd maar desalniettemin wel waar: wees authentiek en blijf dicht bij jezelf. Als je niet van jezelf overtuigd bent, omdat je alleen maar zegt wat je denkt dat zij willen horen bijvoorbeeld, dan komt dat duidelijk over op een potentiële werkgever en dan
sta je een streepje achter. Vraag jezelf ook altijd af of een bedrijf goed bij jou past, je hoeft niet door elk bedrijf aangenomen te willen worden. Als het een match is en jij voert je gesprek op deze manier dan kan het niet anders dan dat jij die baan binnensleept!
Benieuwd geworden hoe jij jezelf bij ons kan ontwikkelen?
Wat is vereist
Ervaring in sales;
Een groot empathisch vermogen voor het kunnen inleven in jouw collega’s en het kunnen vertalen en achterhalen van eventuele struikelblokken;
Je hebt het in je om het beste uit anderen te halen en je wilt onze collega's beter maken;
Je hebt de juiste drive om collega’s te kunnen motiveren en stimuleren en je kunt intrinsieke motivatie(s) achterhalen;
De mentaliteit om te zorgen voor een professionele werksfeer op kantoor en je bent in bezit van leidinggevende eigenschappen en voelt de verantwoordelijkheid hiervoor;
Analytisch vermogen om te zien waar eventuele (noodzakelijke) veranderingen moeten worden doorgevoerd
75%
Je bent er bijna! Hoe kunnen we contact met je opnemen? We nemen dan binnen twee werkdagen contact met je op om een kennismaking in te plannen bij ons op kantoor.
Waarom jij bij ons wilt werken?
Bij ons krijg je:
Een eigen e-Learning programma. Je wilt investeren in de lange termijn door nieuwe vaardigheden en kennis aan te leren waardoor je bij ons groeit als persoon;
Volop doorgroeimogelijkheden. Zo kun je van fieldmarketeer doorgroeien naar een managementrol of recruitment consultant.
Onvergetelijke (en vaak erg gezellige) ervaringen. Zo hadden wij in 2019 een tijdelijke vestiging op Bali. I.v.m. corona nu niet.
Bovengemiddelde verdiensten. Je krijgt bovenop je vaste loon een bonus naar prestatie. Bij fulltime werken kan je loon oplopen tot €4679,- per maand.
Parttime of fulltime werken bij ons is makkelijk te combineren met een drukke agenda. Wij zijn erg flexibel. (Werkdagen zijn van 10:00 tot 18:00)
Start hier een stap voorwaarts in jouw carrière
Vacature
Wij bij Brand Solutions geloven in het nieuwe werken waarbij we slimmer, efficiënter en effectiever gebruik maken van nieuwe technologieën. Dit maakt het mogelijk dat jij namens ons over heel de wereld kan werken. Februari 2019 sturen wij onze eerste groep collega’s op werkvakantie naar Bali. Van daaruit kun jij Nederlandse ondernemers telefonisch benaderen namens de grootste en bekendste zoekmachine van de wereld. Je krijgt de titel Sales Profesional en met je natuurlijke charme weet je snel vertrouwen te creëren en help je zo de klant aan het afnemen van zoekmachinediensten.