fbpx

Of je nou je baan bent verloren of gaat afstuderen en moet beginnen aan het sollicitatieproces, je gaat een arbeidsmarkt op met veel concurrentie. Het is dan ook belangrijker dan ooit om jezelf te leren onderscheiden zodat jij die ene leuke baan toch weet te krijgen. Als je leert hoe je jezelf kan verkopen dan zal jij er altijd uitspringen voor een werkgever. Om je op weg te helpen komen in dit artikel een aantal tips voorbij. Wil je het liever luisteren? Klik dan hier voor de podcast.

 

Regie nemen en toegevoegde waarde bieden

Het belangrijkste van een goed sollicitatiegesprek is dat je leert hoe je het naar je toetrekt. Jij moet de regie krijgen zodat jouw sollicitatiegesprek niet afhangt van de omstandigheden, maar van jouw eigen overtuiging en inzet. Onthoud dat je niet om een baan komt vragen maar dat je juist iets komt toevoegen aan het bedrijf. Je moet dus niet jezelf centraal willen stellen als het product wat jij komt leveren. Het werkt een stuk beter als jij kan uitleggen hoe jij een toevoeging zal zijn aan die specifieke organisatie. Je kan dit al heel praktisch toepassen in je sollicitatiebrief. Wij zien vaak zelf 80% van de sollicitanten beginnen met: “Ik zag jullie vacature voorbijkomen…”. Dit is niet alleen afgezaagd, maar ook heel onpersoonlijk. Door in je sollicitatiebrief al te benoemen wat jou zo aansprak in de vacature maak je het al een stuk persoonlijker en laat je ook zien waarom jij een toevoeging denkt te zijn.

 

Stel de organisatie, niet jezelf, centraal

Te vaak vertellen mensen alleen maar waar ze heel goed zijn, maar weten ze niet wat ze daar nou precies mee willen zeggen. Klinkt misschien een beetje vaag, maar stel jij vertelt elke werkgever dat eerlijkheid jouw sterkste kwaliteit is, wat bedoel je daar dan precies mee? Bedoel je dan dat je geen geld uit de kas zal stelen of bedoel je dan dat je altijd eerlijke kritiek levert. Door van tevoren onderzoek te doen naar wat een bedrijf doet, waar het voor staat en daarnaast in het sollicitatiegesprek vragen te stellen, kom jij niet alleen heel geïnteresseerd over, maar heb jij ook alle informatie om jezelf goed te kunnen verkopen. Stel je weet dan dat een bedrijf het belangrijk vindt dat er transparantie is tussen managers en werknemers, dan kan jij jouw eerlijkheid daaraan koppelen. Daarmee onderbouw jij jouw kwaliteit en bied je meteen toegevoegde waarde.

 

Bereid je voor en wees jezelf

Een goed sollicitatiegesprek voeren lukt vaak pas wanneer je het vaak gedaan hebt of als een verkoopfunctie hebt of hebt gehad. Voor alle anderen geldt oefenen en nog eens oefenen. Zorg er in ieder geval altijd voor dat je jezelf goed voorbereidt, kijk op de website van een bedrijf, op hun socials, doe je research. Als jij weet te benoemen waar een bedrijf voor staat, wat hun visie is, en jouw kwaliteiten daaraan koppelen dan is dat ontzettend sterk. Misschien wat afgezaagd maar desalniettemin wel waar: wees authentiek en blijf dicht bij jezelf. Als je niet van jezelf overtuigd bent, omdat je alleen maar zegt wat je denkt dat zij willen horen bijvoorbeeld, dan komt dat duidelijk over op een potentiële werkgever en dan

sta je een streepje achter. Vraag jezelf ook altijd af of een bedrijf goed bij jou past, je hoeft niet door elk bedrijf aangenomen te willen worden. Als het een match is en jij voert je gesprek op deze manier dan kan het niet anders dan dat jij die baan binnensleept!

 

 

 

Benieuwd geworden hoe jij jezelf bij ons kan ontwikkelen?